Dat er een stevig tekort is aan zorgpersoneel weet heel Nederland, tenzij je in een grot hebt geleefd. Zorgmedewerkers lopen de deur niet plat zodra er een vacature is. Dit maakt het nog belangrijker om te voorkomen dat zij niet via de "achterdeur" vertrekken. In deze blog geven wij vijf tips over het binden en boeien van zorgpersoneel.
1. Onboarding
Dit is vaak een ongelofelijke uitdaging gezien er handen tekort zijn op de werkvloer. Een onboarding zorgt onder andere voor een goede ontvangst waarbij men zich welkom voelt. Ook zorgt dit ervoor dat nieuwe medewerkers zich niet "verdwalen" op de werkvloer. Een goed onboarding is dan ook essentieel. Hoe richt je dit nu praktisch gezien goed in? De organisatie Zorg aan Zet kan uw organisatie hier uitstekend bij helpen! Lees hier meer informatie hierover.
2. "Meelopen" als een baan
De meeloopdag is een bekend begrip binnen de zorg. Vaak wordt een meeloopdag aangeboden nadat een sollicitatiegesprek heeft plaatsgevonden. Je kan er als zorginstelling ook voor kiezen om professionals na een goed gesprek aan te nemen en mee te laten lopen op verschillende locaties. Zo kan een medewerker uiteindelijk een goede keuze maken voor een specifieke locatie. Deze match gaat voorlopig niet meer stuk!
3. Loopbaancoaching
Eerder benoemde wij al het belang van loopbaanbegeleiding in de blog "vijf wervingstips voor de zorg". Praktisch gezien houdt dit in dat zorginstellingen jobcoaches aanstellen. Een jobcoach voert regelmatig gesprekken met de medewerkers. Op basis hiervan kan een organisatie inspelen op ontwikkelingen bij een medewerker. Loopt iemand tijdens zijn proeftijd tegen wat zaken aan? Wilt iemand zich gaandeweg zijn loopbaan verder ontwikkelen? Of past een andere afdeling beter bij de huidige wensen en behoeften van de medewerker? Dan kan hierop ingespeeld worden.
4. Exitgesprekken
Dat personeel niet meer je organisatie verlaat is een utopie. Je kan hier als organisatie wel je lering uit trekken. Ga dan ook altijd exitgesprekken aan met medewerkers die je organisatie verlaten. Tijdens exitgesprekken kan je de medewerker bedanken voor de inzet en achterhalen wat doorslaggevend is geweest voor het vertrek. Wanneer uit dit soort gesprekken duidelijke verbeterpunten naar voren komen, kan je hier als organisatie mee aan de slag.
5. Vraag feedback middels een tevredenheidsonderzoek
Feedback geven en ontvangen is op de werkvloer een onmisbaar onderdeel. Gek genoeg vragen veel organisaties nog niet om feedback aangaande de medewerkerstevredenheid. Wij adviseren organisaties om periodiek een tevredenheidsonderzoek te doen. Dit stelt organisaties in staat om inzicht te krijgen in de tevredenheid en verbeterpunten en hiermee aan de slag te gaan. Het kan niet anders dat hierdoor de medewerkerstevredenheid stijgt. Klik hier als je meer wilt weten over het inzetten van enquetes voor een tevredenheidsonderzoek.
Meer van Buro voor Jou
© 2024 burovoorjou.nl - All rights reserved - Webdesign en development by Dunico websites and advertising